ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

 

Δραστηριότητα 1.

 

Εικόνα: Ο Ηρακλής και το λιοντάρι της Νεμέας (Άγκυρα, σ. 21)

 

Κείμενο: Μετακίνησε τα κομμάτια στο δεξιό μέρος της οθόνης, ώστε να σχηματιστεί η εικόνα του πρώτου άθλου του Ηρακλή.

 

 

 

 

 

 

Ο Ηρακλής και το λιοντάρι της Νεμέας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δραστηριότητα 2.

 

 

Εικόνα: Τα μήλα των Εσπερίδων (Κακριδής, σ. 73)

 

Κείμενο: Μετακίνησε τα κομμάτια στο δεξιό μέρος της οθόνης, ώστε να σχηματιστεί η εικόνα του τελευταίου άθλου του Ηρακλή.

 

 

 

 

 

 

Εικόνα: Τα μήλα των Εσπερίδων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οδηγία: Αν η προσπάθεια ολοκληρωθεί σωστά, ακούγεται ένας επιδοκιμαστικός ήχος.

 


 

Δραστηριότητα 3

 

Προσπάθησε να τοποθετήσεις τις εικόνες (επάνω) στην κατάλληλη θέση (κάτω), ώστε να αντιστοιχούν στους άθλους του Ηρακλή

 

 

Η Λερναία Ύδρα

(Στρατίκης σ. 15)

Τα βόδια του Γηρυόνη

(Στρατίκης σ. 30)

Το λιοντάρι της Νεμέας

(Άγκυρα σ. 21)

Ο κέρβερος του Άδη

(Στρατίκης σ. 34)

Οι στάβλοι του Αυγεία

(Στρατίκης σ. 23)

Το λιοντάρι της Νεμέας

 

Η Λερναία Ύδρα

 

Οι στάβλοι του Αυγεία

 

Τα βόδια του Γηρυόνη

 

Ο κέρβερος του Άδη

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ

ΠΗΓΕΣ

 

Οδηγία: Στα πέντε επάνω τετράγωνα τοποθετούνται οι ανάλογες εικόνες, από το αρχείο: Πηγές-Εικόνες. Ο μαθητής μπορεί να σύρει τις εικόνες και να τις τοποθετήσει στα κάτω τετράγωνα. Όταν ολοκληρωθεί η προσπάθεια, ο μαθητής επιλέγει «βαθμολογία» και του δίνεται το ποσοστό επιτυχίας (π.χ. 4 σωστές απαντήσεις στις 5).

 

Δραστηριότητα 4

 

Προσπάθησε να τοποθετήσεις τους παρακάτω τόπους στη δεύτερη στήλη του πίνακα που ακολουθεί, ώστε να ταιριάζουν με τα πρόσωπα της πρώτης στήλης.

 

Μαντείο των Δελφών, Μυκήνες, Ήλιδα, Ερύθεια, Άδης, Εύξεινος Πόντος

 

 

Πυθία

Μαντείο των Δελφών

Ευρυσθέας

Μυκήνες

Γηρυόνης

Ερύθεια

Ιππολύτη

Εύξεινος Πόντος

Πλούτωνας

Άδης

Αυγείας

Ήλιδα

 


Δραστηριότητα 5

 

Προσπάθησε να ξεχωρίσεις ποια από τα παρακάτω πρόσωπα, ζώα ή πράγματα είναι φανταστικά και ποια πραγματικά, σημειώνοντας ένα + στο κατάλληλο σημείο.

 

 

 

Φανταστικά

Πραγματικά

Λιοντάρι

 

+

Λερναία Ύδρα

+

 

Ελάφι

 

+

Στυμφαλίδες όρνιθες

+

 

Βόδια

 

+

Γηρυόνης

+

 

Κέρβερος

+

 

Χρυσά μήλα

+

 

Στάβλοι

 

+

Κάπρος

 

+

 

Οδηγία: Όταν ολοκληρωθεί η προσπάθεια, ο μαθητής επιλέγει «βαθμολογία» και του δίνεται το ποσοστό επιτυχίας (π.χ. 4 σωστές απαντήσεις στις 10).

 

 

Δραστηριότητα 6

 

Από τα παρακάτω επίθετα, τα έξι ταιριάζουν στην προσωπικότητα του Ηρακλή. Προσπάθησε να τα βρεις και να τα τοποθετήσεις στον πίνακα (κάτω).

 

Επιπόλαιος   Ύπουλος   Έξυπνος   Δυνατός   Διστακτικός  

 

Θαρραλέος   Τίμιος   Γρήγορος   Δειλός   Εφευρετικός   

 

 

Ο Ηρακλής ήταν

Έξυπνος

Ο Ηρακλής ήταν

Δυνατός

Ο Ηρακλής ήταν

Θαρραλέος

Ο Ηρακλής ήταν

Τίμιος

Ο Ηρακλής ήταν

Γρήγορος

Ο Ηρακλής ήταν

Εφευρετικός

 

Οδηγία: Όταν ολοκληρωθεί η προσπάθεια, ο μαθητής επιλέγει «βαθμολογία» και του δίνεται το ποσοστό επιτυχίας (π.χ. 4 σωστές απαντήσεις στις 6).

 


 

Δραστηριότητα 7

 

Κάθε ένα από τα παρακάτω επίθετα ταιριάζει σε κάποιο από τους άθλους του Ηρακλή. Προσπάθησε να βάλεις το κάθε επίθετο δίπλα από τον κάθε άθλο, στον πίνακα (κάτω).

 

 

Επιδέξιος   Υπομονετικός   Έξυπνος   Δυνατός   Εφευρετικός   Γρήγορος

 

 

Το λιοντάρι της Νεμέας

Δυνατός

Η Λερναία Ύδρα

Έξυπνος

Ο κάπρος του Ερύμανθου

Επιδέξιος

Το ελάφι της Άρτεμης

Υπομονετικός

Οι Στυμφαλίδες όρνιθες

Γρήγορος

Οι στάβλοι του Αυγεία

Εφευρετικός

 

 

Δραστηριότητα 8

 

Θυμήσου τον άθλο στον οποίο ο Ηρακλής καθάρισε τους στάβλους του Αυγεία.  Διάλεξε κάποιες από τις παρακάτω λέξεις που δείχνουν τρόπους ή μέσα με τα οποία προστατεύουμε σήμερα το περιβάλλον, και τοποθέτησέ τες στον πίνακα που ακολουθεί.

 

σκουπιδότοπος, πυρκαγιά, ανακύκλωση, βιολογικός καθαρισμός, περισυλλογή σκουπιδιών, ξερίζωμα δέντρων, βιομηχανικά λύματα, βιομηχανικά φίλτρα, αιολική ενέργεια, πετρελαιοπηγές, αναδάσωση.

 

1

ανακύκλωση

2

βιολογικός καθαρισμός

3

περισυλλογή σκουπιδιών

4

βιομηχανικά φίλτρα

5

αιολική ενέργεια

6

αναδάσωση

 


 

Δραστηριότητα 9

 

Ο Ηρακλής με τη δύναμη και την επιδεξιότητά του έπιασε ζωντανό τον κάπρο που κατέστρεφε τα σπαρτά. Σήμερα οι καλλιέργειες καταστρέφονται από πολλές αιτίες. Αναγνωρίζεις κάποιες από αυτές; Σημείωσέ τες στον πίνακα που ακολουθεί, διαλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις.

 

ζιζάνια, σπορά, πλημμύρες, κλάδεμα, ακρίδες, σκουλήκια, κυνήγι, συγκομιδή φυτοφάρμακα, ασθένειες φυτών, ξηρασία

 

1

Ζιζάνια

2

Πλημμύρες

3

Ακρίδες

4

Σκουλήκια

5

Ασθένειες φυτών

6

Ξηρασία

 

 

Δραστηριότητα 10

 

Ο Ηρακλής φορούσε στο σώμα του τη λεοντή, το δέρμα του λιονταριού της Νεμέας. Από τότε μέχρι και σήμερα ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τα ζώα και τα φυτά για την τροφή του και την ενδυμασία του. Φτιάξε έναν κατάλογο με αγαθά που παίρνουμε ή δημιουργούμε από τα φυτά και έναν άλλον από ζώα, διαλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις.

 

κρασί, ψωμί, χαλί, γούνα, βιβλίο, καφές, δερμάτινη τσάντα, παπούτσια, γάλα, βαμβάκι, έπιπλα, τσάι, τυρί, γιαούρτι, μάλλινη κουβέρτα, μολύβι, μεταξωτή μπλούζα, ζάχαρη

ΦΥΤΑ

ΖΩΑ

Κρασί

Χαλί

Ψωμί

Γούνα

Βιβλίο

Δερμάτινη τσάντα

Καφές

Παπούτσια

Βαμβάκι

Γάλα

Έπιπλα

Τυρί

Τσάι

Γιαούρτι

Μολύβι

Μάλλινη κουβέρτα

Ζάχαρη

Μεταξωτή μπλούζα

 


 

Δραστηριότητα 11

      

Την εποχή που δημιουργήθηκε ο μύθος για τους άθλους του Ηρακλή, το πολίτευμα που κυριαρχούσε στην Ελλάδα ήταν η Βασιλεία. Αργότερα, δημιουργήθηκε η Δημοκρατία. Προσπάθησε να τοποθετήσεις τις παρακάτω λέξεις ή φράσεις στον πίνακα που ακολουθεί, ώστε αυτές να ταιριάζουν με τα πολιτεύματα της Βασιλείας ή της Δημοκρατίας.

 

Βασιλιάς, εκλογές, αποφασίζουν πολλοί, αποφασίζει ένας, κληρονομικό αξίωμα,

ο άρχοντας τιμωρεί, πειθαρχούμε στους νόμους, ο νόμος τιμωρεί,

υπακούμε στον άρχοντα, πρωθυπουργός

 

ΒΑΣΙΛΕΙΑ

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Βασιλιάς

Εκλογές

Αποφασίζει ένας

Αποφασίζουν πολλοί

Κληρονομικό αξίωμα

Πειθαρχούμε στους νόμους

Ο άρχοντας τιμωρεί

Ο νόμος τιμωρεί

Υπακούμε στον άρχοντα

Πρωθυπουργός

 

 

Δραστηριότητα 12

 

ΔΙΑΛΟΓΟΙ

 

Ο Ηρακλής φθάνει στις Μυκήνες και συναντά το θείο του Ευρυσθέα, αφού έχει ολοκληρώσει τους άθλους του. Μεταξύ τους γίνεται ένας διάλογος. Φαντάσου τι είπε ο ένας στον άλλον. Για να γράψεις αυτόν το διάλογο χρησιμοποίησε και τις παρακάτω λέξεις: αποστολή, λιοντάρι, λερναία Ύδρα, κάπρος, στάβλοι, άλογα, στυμφαλίδες όρνιθες, ταξίδια, κίνδυνοι, θεοί, άνθρωποι, ευγνωμοσύνη, ασφάλεια. Μπορείς να βάλεις στο διάλογο όποιο τίτλο θέλεις.

 

Ο Ηρακλής ταξιδεύει στον Εύξεινο πόντο για να συναντήσει την Ιππολύτη, βασίλισσα των Αμαζόνων. Φτιάξε ένα διάλογο μεταξύ του Ηρακλή και της βασίλισσας όταν εκείνη τον υποδέχεται και ο Ηρακλής της εξηγεί το λόγο της επίσκεψής του. Χρησιμοποίησε και τις παρακάτω λέξεις: Ευρυσθέας, αποστολή, Αδμήτη, χρυσή ζώνη, αιματοχυσία, παράδοση. Μπορείς να βάλεις στο διάλογο όποιο τίτλο θέλεις.

 

Φτιάξε έναν διάλογο ανάμεσα στον Άτλαντα και τον Ηρακλή στον οποίο να φαίνεται ο λόγος του ερχομού του Ηρακλή σ’ αυτόν, η προθυμία του Άτλαντα να τον βοηθήσει και η πονηριά που χρησιμοποίησε ο Ηρακλής για να μπορέσει να πάρει τα μήλα. Χρησιμοποίησε και τις παρακάτω λέξεις: ιερά μήλα, δράκος, ουράνιος θόλος, προσποίηση, εξυπνάδα, πονηρό σχέδιο. Μπορείς να βάλεις στο διάλογο όποιο τίτλο θέλεις.


 

Δραστηριότητα 13

 

Η Ακροστιχίδα του Ηρακλή

 

1. Η σύζυγος του Δία

2. Ένα από τα όπλα του Ηρακλή

3. Βασιλιάς της Ήλιδας

4. Φοβερό σκυλί, φύλακας του Άδη

5. Στη λίμνη αυτή ζούσε η Λερναία Ύδρα

6. Ο θεός της φωτιάς

7. Λίμνη της Πελοποννήσου, όπου φώλιαζαν φοβερά πουλιά

 

1. Η ― ― (ΗΡΑ)

2. Ρ ― ― ― ― ― (ΡΟΠΑΛΟ)

3. Α ― ― ― ― ― ― (ΑΥΓΕΙΑΣ)

4. Κ ― ― ― ― ― ― ― (ΚΕΡΒΕΡΟΣ)

5. Λ ― ― ― ― (ΛΕΡΝΑ)

6. Η ― ― ― ― ― ― ― (ΗΦΑΙΣΤΟΣ)

7. Σ ― ― ― ― ― ― ― ― (ΣΤΥΜΦΑΛΙΑ)

Οδηγία: Ο μαθητής μπορεί να γράφει πάνω από τις παύλες τα σωστά γράμματα, είτε κεφαλαία, είτε πεζά. Όταν ολοκληρώσει την προσπάθεια, η βαθμολογία του γίνεται με το συνηθισμένο τρόπο.

 

Δραστηριότητα 14

 

Η Ακροστιχίδα της Ιππολύτης

 

1. Βοήθησε τον Ηρακλή να εξοντώσει τη Λερναία Ύδρα

2. Με αυτό οι πολεμιστές προστάτευαν το κεφάλι τους

3. Ήταν ιέρεια του μαντείου των Δελφών

4. Το βουνό που ήταν κατοικία των θεών

5. Το σκότωσε ο Ηρακλής στη Νεμέα

6. Ζούσε στη λίμνη Λέρνα

7. Σπουδαίος μάντης

8. Έδωσε στον Ηρακλή ένα χρυσό καράβι

 

1. Ι ― ― ― ― ― (ΙΟΛΑΟΣ)

2. Π ― ― ― ― ― ― ― ― ― ― ― (ΠΕΡΙΚΕΦΑΛΑΙΑ)

3. Π ― ― ― ― (ΠΥΘΙΑ)

4. Ο ― ― ― ― ― ― (ΟΛΥΜΠΟΣ)

5. Λ ― ― ― ― ― ― ― (ΛΙΟΝΤΑΡΙ)

6. Υ ― ― ― (ΥΔΡΑ)

7. Τ ― ― ― ― ― ― ― ― (ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ)

8. Η ― ― ― ― (ΗΛΙΟΣ)


 

Δραστηριότητα 15

 

Η Ακροστιχίδα των Εσπερίδων

1. Βασιλιάς των Μυκηνών, θείος του Ηρακλή

2. Ανήκαν στον Αυγεία και τους καθάρισε ο Ηρακλής

3. Ποταμός της Πελοποννήσου

4. Νησί στο οποίο ζούσε ένα τέρας με τρία κεφάλια

5. Ένα από τα όπλα του Ηρακλή

6. Η ζώνη της ήταν πολύτιμη

7. Ο πατέρας των θεών του Ολύμπου

9. Βουνό της Πελοποννήσου

9. Ήταν ο Κέρβερος

 

1. Ε ― ― ― ― ― ― ― ― (ΕΥΡΥΣΘΕΑΣ)

2. Σ ― ― ― ― ― ― (ΣΤΑΒΛΟΙ)

3. Π ― ― ― ― ― ― (ΠΗΝΕΙΟΣ)

4. Ε ― ― ― ― ― ― (ΕΡΥΘΕΙΑ)

5. Ρ ― ― ― ― ― (ΡΟΠΑΛΟ)

6. Ι ― ― ― ― ― ― ― (ΙΠΠΟΛΥΤΗ)

7. Δ ― ― ― (ΔΙΑΣ)

8. Ε ― ― ― ― ― ― ― ― (ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ)

9. Σ ― ― ― ― ― (ΣΚΥΛΟΣ)