Ασκήσεις

1. 27 Απριλίου 1941. Ένα παιδί πίσω από ένα μισόκλειστο παράθυρο παρακολουθεί τα γερμανικά στρατεύματα να μπαίνουν στην Αθήνα. Να μελετήσετε την Πηγή 1 και στη συνέχεια να περιγράψετε σ' ένα σύντομο κείμενο τα συναισθήματα που πιστεύετε ότι θα νιώθατε αν βρισκόσασταν στη θέση του.
2. Ας υποθέσουμε ότι είστε παιδί στην Ελλάδα της Κατοχής. Να μελετήσετε προσεκτικά τις Πηγές 1, 2, 3, 4 και 5 και στη συνέχεια να γράψετε κείμενο στο οποίο θα περιγράφετε την καθημερινότητα της οικογένειας σας και τη δική σας.
3. Αφού μελετήσετε τα ιδρυτικά του ΕΔΕΣ και του ΕΑΜ, να γράψετε σύντομο κείμενο με θέμα τον τρόπο με τον οποίο έβλεπε καθεμιά από αυτές τις οργανώσεις το μέλλον της Ελλάδας.
4. Να μελετήσετε τα κείμενα της Πηγής 8 και παίρνοντας υπόψη σας και τις γενικότερες γνώσεις σας για την περίοδο της Κατοχής και της Αντίστασης να συνθέσετε κείμενο με θέμα τις αλλαγές που συντελέστηκαν όσο αφορά τη θέση της γυναίκας κατά την εποχή αυτή.
5. Ποια ήταν κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα προβλήματα που είχε να αντιμετωπίσει και να λύσει η Ελλάδα βγαίνοντας από τα σκληρά χρόνια της Κατοχής; Να τα παρουσιάσετε γραπτά τεκμηριώνοντάς την άποψή σας.
6. Tα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και η Κατοχή. Για ποιους λόγους οι Γερμανοί επέβαλαν αυστηρή λογοκρισία στους κατακτημένους Έλληνες; Για ποιους λόγους κρίθηκε σημαντική η έκδοση αντιστασιακών εντύπων; Πόσο σημαντική είναι σε καιρό πολέμου η ροή πληροφοριών από τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα; Συζητήστε σχετικά στην τάξη.
7. Βάλτε τα ακόλουθα γεγονότα σε χρονολογική σειρά:
  • Φυγή του βασιλιά Γεωργίου και της ελληνικής κυβέρνησης στην Αίγυπτο
  • Είσοδος των γερμανικών δυνάμεων στην Αθήνα
  • Διαίρεση της Ελλάδς σε τρεις ζώνες κατοχής
  • Σχηματισμός κατοχικής κυβέρνησης
  • Ίδρυση του ΕΑΜ
  • Ίδρυση του ΕΛΑΣ
  • Ίδρυση του ΕΔΕΣ
  • Ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοποτάμου
  • Εγκατάλειψη της Αθήνας και του Πειραιά από τις γερμανικές δυνάμεις
  • Άφιξη του Γεωργίου Παπανδρέου στην Αθήνα
  • Ορκομωσία νέας κυβέρνησης υπό τον Γεώργιο Παπανδρέου