Σύντομη περιγραφή του περιεχομένουΤο παρόν σενάριο αναφέρεται στους παράγοντες που οδήγησαν τις αρχαίες ελληνικές πόλεις-κράτη στη δημιουργία αποικιών. Το φαινόμενο γίνεται προσπάθεια να μελετηθεί από πολλές πλευρές: παράλληλα με την οικονομική διάσταση, που είναι εμφανής σε πρώτο επίπεδο και μοιάζει να είναι η κύρια, γίνεται προσπάθεια να οδηγηθούν οι μαθητές στη διερεύνηση και άλλων εξίσου σημαντικών παραμέτρων που σχετίζονται με το θέμα όπως είναι οι πολιτικοί παράγοντες.Η λογική του εκπαιδευτικού σεναρίουΟι μαθητές οργανώνονται σε ομάδες και με τη συνεργασία του καθηγητή τους αναζητούν πληροφορίες για το θέμα που τους απασχολεί. Ερευνούν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που είτε προτείνονται από τον καθηγητή είτε τις ανακαλύπτουν μόνοι τους με τη βοήθεια μηχανών αναζήτησης του διαδικτύου. Τα μέλη των ομάδων συζητούν μεταξύ τους τις πληροφορίες που ανακαλύπτουν και τις επεξεργάζονται δίνοντάς τους τη μορφή σύντομων γραπτών κειμένων. Κατόπιν ανταλλάσσουν τις πληροφορίες που έχουν βρει.Δυνατότητες αξιοποίησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών (ΑΠΣ) και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ)Το παρόν σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας της Α΄ τάξης Γυμνασίου.Διδακτικοί στόχοιΟι μαθητές επιδιώκεταιως προς το μάθημα της Ιστορίας Α. Γενικοί στόχοι:
Προβλεπόμενος χρόνος1-2 διδακτικές ώρες.Αναγκαίο λογισμικόΔιαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word). Πορεία διδακτικής προσέγγισης - δραστηριότητεςΠροκειμένου να εξασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική προσέγγιση, ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά στο εργαστήριο των ηλεκτρονικών υπολογιστών.Δηλώνεται, επίσης, από την αρχή ότι η μέθοδος που έχει επιλεγεί είναι η ομαδοσυνεργατική. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες. Οργανώνονται για τον σκοπό αυτό τρεις ομάδες παιδιών. Ομάδα Α: Η ομάδα μελέτης του υπερπληθυσμού ως παράγοντα αποικισμού. Ομάδα Β: Η ομάδα μελέτης των οικονομικών κινήτρων ως παραγόντων αποικισμού. Ομάδα Γ: Η ομάδα μελέτης των πολιτικών διενέξεων ως παραγόντων αποικισμού. Α. Πρόκληση ενδιαφέροντος - αφόρμηση Τα παιδιά καλούνται να ανασύρουν από τη μνήμη τους στοιχεία που αφορούν την εξεταζόμενη περίοδο. Αλήθεια, παιδιά, τι σημαίνει η λέξη αποικία; Β. Επεξεργασία του διδακτικού υλικού
Ο εκπαιδευτικός ζητά απ' όλα τα παιδιά να εκπονήσουν σύντομη άσκηση (σε σχήμα) άστρου με κεντρική έννοια τον όρο αρχαία αποικία. Στη συνέχεια αξιολογεί τον βαθμό επίτευξης των ειδικών διδακτικών στόχων που είχε θέσει στην αρχή της διδακτικής προσέγγισης. Δ. Ασκήσεις - δραστηριότητες Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διαμορφώσει ένα τελικό κείμενο, που θα ενσωματώνει τις παρατηρήσεις και των άλλων παιδιών. Το κείμενο αυτό θα πρέπει να μοιραστεί την επόμενη φορά. Τα τελικά κείμενα αναρτώνται στο ταμπλό της αίθουσας διδασκαλίας πλαισιωμένα από σχετικό εικονογραφικό υλικό. Όλα τα κείμενα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα και από το Internet. |