Προτεινόμενο σενάριο και οδηγίες αξιοποίησής του

Η λογική του εκπαιδευτικού σεναρίου

Οι μαθητές οργανώνονται σε ομάδες και με τη συνεργασία του καθηγητή τους αναζητούν πληροφορίες για το θέμα που τους απασχολεί. Ερευνούν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που είτε προτείνονται από τον καθηγητή είτε τις ανακαλύπτουν μόνοι τους. Τα μέλη των ομάδων συζητούν μεταξύ τους τις πληροφορίες που ανακαλύπτουν και τις επεξεργάζονται δίνοντάς τους τη μορφή σύντομων γραπτών κειμένων. Κατόπιν ανταλλάσσουν με τις άλλες ομάδες τις πληροφορίες που έχουν βρει.

Δυνατότητες αξιοποίησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών (ΑΠΣ) και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ)

Το παρόν σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Γ΄ τάξης Γυμνασίου.

Διδακτικοί στόχοι

Οι μαθητές επιδιώκεται

ως προς το μάθημα της Ιστορίας

Α. Γενικοί στόχοι:
  • Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία αναζήτησης και αξιολόγησης ιστορικών πληροφοριών.
  • Να μελετήσουν ιστορικούς χάρτες και να αντλήσουν πληροφορίες από αυτούς.
  • Να μελετήσουν πρωτογενείς πηγές και ιστοριογραφικά κείμενα προκειμένου να συγκεντρώσουν πληροφορίες για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα.
  • Να εξοικειωθούν με τη χρήση ποικιλίας πηγών: γραπτές, οπτικές, ηλεκτρονικές.
Β. Ειδικοί στόχοι:
  • Να γνωρίσουν τις έννοιες και τις αντιλήψεις που καταγράφηκαν με τη μορφή συμβόλων στις προεπαναστατικές ελληνικές σημαίες.
  • Να παρακολουθήσουν την πορεία απόρριψης και ενσωμάτωσης συμβόλων που οδήγησε στη διαμόρφωση της σημαίας του νεοελληνικού κράτους.
  • Να κατανοήσουν πλήρως τους συμβολισμούς που ενσωματώνονται στη σημαία του νεοελληνικού κράτους.
ως προς το μάθημα της Γλώσσας

  • Να ασκηθούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
ως προς τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών

  • Να μάθουν να αξιοποιούν το Internet ως πηγή άντληση πληροφοριών.
  • Να εθιστούν, πιο συγκεκριμένα, στη διατύπωση ερωτημάτων τέτοιων που να μπορούν να λάβουν αξιοποιήσιμες απαντήσεις.
  • Να μάθουν να ενσωματώνουν τις Νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους: άντληση πληροφοριών από το Internet, αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού λόγου.
ως προς τη μαθησιακή διαδικασία, γενικότερα

  • Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
  • Να εκτιμήσουν μέσα από τη δράση τους σε ομάδες την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.
  • Να εξοικειωθούν με νέους τρόπους διδακτικής προσέγγισης και μαθησιακής διαδικασίας.

Προβλεπόμενος χρόνος

1-2 διδακτικές ώρες.

Αναγκαίο λογισμικό

Διαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word).

Πορεία διδακτικής προσέγγισης - δραστηριότητες

Οι μαθητές χωρίζονται αρχικά σε τρεις ομάδες με τα ακόλουθα θέματα:

Ομάδα Α

Με βάση τα κείμενα της ενότητας κάντε ένα κατάλογο με τα χρώματα, τα σύμβολα και τα ρητά που εμφανίστηκαν κατά καιρούς στις ελληνικές σημαίες. και προσπαθήστε να τα ερμηνεύσετε. Στη συνέχεια εξετάστε τους πιθανούς συνδυασμούς τους.



Ομάδα Β

Στις σημαίες, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο, τα χρώματα, o σχεδιασμός και τα θέματα που επιλέγονται έχουν ένα ιδιαίτερο συμβολικό βάρος. Επιλέξτε 3 σημαίες από κάθε ήπειρο (Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Αφρική, Αυστραλασία) και παρουσιάστε τες στην τάξη σχολιάζοντας το συμβολισμό τους. Για βοήθεια, μπορείτε να συμβουλευθείτε τo Διαδίκτυο (βλ. σχετική ενότητα).



Ομάδα Γ

"Περί δε της μορφής και του χρώματος της σημαίας, όποιοι ποτέ και αν ήσαν οι λόγοι των νεωτερισάντων, ούτ' εναντιώθην ποτέ ούτ' εναντιούμαι. Την σωτηρίαν της Ελλάδος θεωρώ ουχί εις τα χρώματα, αλλά εις τας πράξεις και την απαθή και ειλικρινή αφιέρωσιν προς την κοινήν του έθνους ωφέλειαν και δόξαν. Μάλιστα δε βλέπων ενταύθα σημαίας διαφόρων ειδών, τας μεν λευκάς, τας δε ποικίλων χρωμάτων και στοχαζόμενος ότι δεν συμφέρει, ουδέ πρέπει τοιαύτη ανομοιότης, επρόσταξα ν' ακολουθήσωσιν όλοι την νέαν. Ανάγκη όμως να ετοιμασθώσιν αυτού αρκεταί και να σταλώσιν εις τα διάφορα στρατιωτικά σώματα και να γράψει περί αυτών η Βουλή προς τον Άρειον Πάγον". Γράψτε ένα σύντομο κείμενο για τα ιστορικά συμφραζόμενα του αποσπάσματος και συζητήστε σχετικά στην τάξη.

Συλλογική δραστηριότητα

H ελληνική σημαία σήμερα. Σύμφωνα με το κείμενο της ενότητας, το άσπρο και το γαλάζιο μπορούν να ερμηνευθούν συμβολικά με διάφορους τρόπους. Τι σημαίνουν τα δύο αυτά χρώματα για σας; Συζητήστε με τους συμμαθητές σας στην τάξη.