Σύντομη περιγραφή του περιεχομένουΤο παρόν σενάριο διερευνά την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου και τους παράγοντες που την επηρέασαν στον Κυκλαδικό, τον Μινωικό και τον Μυκηναϊκό πολιτισμό.Η λογική του εκπαιδευτικού σεναρίουΟι μαθητές οργανώνονται σε ομάδες και με τη συνεργασία του καθηγητή τους αναζητούν πληροφορίες για το θέμα που τους απασχολεί. Ερευνούν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που είτε προτείνονται από τον καθηγητή είτε τις ανακαλύπτουν μόνοι τους. Τα μέλη των ομάδων συζητούν μεταξύ τους τις πληροφορίες που ανακαλύπτουν και τις επεξεργάζονται δίνοντάς τους τη μορφή σύντομων γραπτών κειμένων. Κατόπιν ανταλλάσσουν με τις άλλες ομάδες τις πληροφορίες που έχουν βρει.Δυνατότητες αξιοποίησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών (ΑΠΣ) και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ)Το παρόν σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας της Α΄ τάξης Γυμνασίου.Διδακτικοί στόχοιΟι μαθητές επιδιώκεταιως προς το μάθημα της Ιστορίας Α. Γενικοί στόχοι:
Προβλεπόμενος χρόνος1-2 διδακτικές ώρες.Αναγκαίο λογισμικόΔιαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word). Πορεία διδακτικής προσέγγισης - δραστηριότητεςΠροκειμένου να εξασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική προσέγγιση, ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά στο εργαστήριο των ηλεκτρονικών υπολογιστών.Δηλώνεται, επίσης, από την αρχή ότι η μέθοδος που έχει επιλεγεί είναι η ομαδοσυνεργατική. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες. Οργανώνονται για τον σκοπό αυτό τρεις ομάδες παιδιών. Ομάδα Α: Η ομάδα μελέτης του εμπορίου στο πλαίσιο του Κυκλαδικού πολιτισμού. Ομάδα Β: Η ομάδα μελέτης του εμπορίου στο πλαίσιο του Μινωικού πολιτισμού. Ομάδα Γ: Η ομάδα μελέτης του εμπορίου στο πλαίσιο του Μυκηναϊκού πολιτισμού. Α. Πρόκληση ενδιαφέροντος - αφόρμηση Τα παιδιά καλούνται να αναφέρουν ένα στοιχείο της καθημερινότητάς τους που το θεωρούν ιδιαίτερα σημαντικό. Κατόπιν αναζητούν την ύπαρξη αυτού του στοιχείου στην καθημερινότητα ενός συνομηλίκου τους στην κλασική Αθήνα. Β. Επεξεργασία του διδακτικού υλικού
Ο εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να καταγράψουν όρους και λέξεις που συνάντησαν για πρώτη φορά κατά τη μελέτη του θέματός τους και να εξηγήσουν σύντομα το περιεχόμενό τους. Στη συνέχεια αξιολογεί τον βαθμό επίτευξης των ειδικών διδακτικών στόχων που είχε θέσει στην αρχή της διδακτικής προσέγγισης. Δ. Ασκήσεις - δραστηριότητες Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διαμορφώσει ένα τελικό κείμενο, που θα ενσωματώνει τις παρατηρήσεις και των άλλων παιδιών. Το κείμενο αυτό θα πρέπει να μοιραστεί την επόμενη φορά. Τα τελικά κείμενα αναρτώνται στο ταμπλό της αίθουσας διδασκαλίας πλαισιωμένα από σχετικό εικονογραφικό υλικό. Όλα τα κείμενα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα και από το Internet. |