Σύντομη περιγραφή του περιεχομένουΤο παρόν σενάριο αναφέρεται στην κατάσταση που διαμορφώθηκε στην Ελλάδα κατά την περίοδο της Κατοχής καθώς και στην Αντίσταση που προέβαλλαν οι Έλληνες στους κατακτητές κατά την περίοδο 1941-1944.Η ελληνική πραγματικότητα της Κατοχής γίνεται προσπάθεια να μελετηθεί από πολλές πλευρές: παράλληλα με την πολιτική διάσταση, που είναι εμφανής σε πρώτο επίπεδο και μοιάζει να είναι η κύρια, γίνεται προσπάθεια να οδηγηθούν οι μαθητές στη διερεύνηση και άλλων εξίσου σημαντικών παραμέτρων που σχετίζονται με το θέμα όπως η καθημερινότητα των ανθρώπων, η ιδιαίτερη θέση και ο ρόλος των γυναικών και των νέων. Η λογική του εκπαιδευτικού σεναρίουΟι μαθητές οργανώνονται σε ομάδες και με τη συνεργασία του καθηγητή τους αναζητούν πληροφορίες για το θέμα που τους απασχολεί. Ερευνούν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που είτε προτείνονται από τον καθηγητή είτε τις ανακαλύπτουν μόνοι τους. Τα μέλη των ομάδων συζητούν μεταξύ τους τις πληροφορίες που ανακαλύπτουν και τις επεξεργάζονται δίνοντάς τους τη μορφή σύντομων γραπτών κειμένων. Κατόπιν ανταλλάσσουν με τις άλλες ομάδες τις πληροφορίες που έχουν βρει.Δυνατότητες αξιοποίησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών (ΑΠΣ) και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ)Το παρόν σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Γ΄ τάξης Γυμνασίου.Διδακτικοί στόχοιΟι μαθητές επιδιώκεταιως προς το μάθημα της Ιστορίας Α. Γενικοί στόχοι:
Προβλεπόμενος χρόνος1-2 διδακτικές ώρες.Αναγκαίο λογισμικόΔιαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word). Πορεία διδακτικής προσέγγισης - δραστηριότητεςΠροκειμένου να εξασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική προσέγγιση, ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά στο εργαστήριο των ηλεκτρονικών υπολογιστών.Δηλώνεται, επίσης, από την αρχή ότι η μέθοδος που έχει επιλεγεί είναι η ομαδοσυνεργατική. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες. Οργανώνονται για τον σκοπό αυτό πέντε ομάδες παιδιών, αποτελούμενες από 3-5 μαθητές. Ομάδα Α: Η ομάδα μελέτης της καθημερινής ζωής κατά την Κατοχή.(Φύλλο Εργασίας 1 (σε μορφή doc)) Ομάδα Β: Η ομάδα μελέτης των οργανώσεων Αντίστασης.(Φύλλο Εργασίας 2 (σε μορφή doc)) Ομάδα Γ: Η ομάδα μελέτης του κινήματος Αντίστασης στις πόλεις.(Φύλλο Εργασίας 3 (σε μορφή doc)) Ομάδα Δ: Η ομάδα μελέτης του κινήματος Αντίστασης στην ύπαιθρο.(Φύλλο Εργασίας 4 (σε μορφή doc)) Α. Πρόκληση ενδιαφέροντος - αφόρμηση Τα παιδιά καλούνται να ανασύρουν από τη μνήμη τους αφηγήσεις ή πληροφορίες που αφορούν την εξεταζόμενη περίοδο. Αλήθεια, παιδιά, έχετε ακούσει ποτέ τον παππού ή κάποιον άλλο ηλικιωμένο να μιλά για την Κατοχή; Σας λέει τίποτε αυτή η λέξη; Β. Επεξεργασία του διδακτικού υλικού
Ο εκπαιδευτικός ζητά από τα μισά παιδιά να εκπονήσουν σύντομη άσκηση (σε σχήμα) άστρου με κεντρική έννοια τον όρο Κατοχή και από τα άλλα μισά με τον όρο Αντίσταση. Στη συνέχεια αξιολογεί τον βαθμό επίτευξης των ειδικών διδακτικών στόχων που είχε θέσει στην αρχή της διδακτικής προσέγγισης. Δ. Ασκήσεις - δραστηριότητες Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διαμορφώσει ένα τελικό κείμενο, που θα ενσωματώνει τις παρατηρήσεις και των άλλων παιδιών. Το κείμενο αυτό θα πρέπει να μοιραστεί την επόμενη φορά. Τα τελικά κείμενα αναρτώνται στο ταμπλό της αίθουσας διδασκαλίας πλαισιωμένα από σχετικό εικονογραφικό υλικό. Όλα τα κείμενα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα και από το Internet. Ε. Εναλλακτικά σενάρια Με βάση τη διδακτική μεθοδολογία που παρουσιάστηκε παραπάνω, θα μπορούσαν να βρουν εφαρμογή, εναλλακτικά, και τα παρακάτω σενάρια: Χωριστείτε σε ομάδες εργασίας και, ανατρέχοντας στο υλικό της ενότητας και στο Διαδίκτυο, επεξεργαστείτε τα ακόλουθα θέματα: Α. Η διαίρεση της Ελλάδας σε τρεις ζώνες κατοχής (γερμανική, ιταλική, βουλγαρική). Αφού μελετήσετε τα σχετικά κείμενα και όποιες άλλες πληροφορίες διαθέτετε, συγκρίνετε τις μορφές που πήρε η κατοχή σε καθεμιά από αυτές τις περιοχές. B. Το αντάρτικο στα βουνά και η αντίσταση στις πόλεις. Αφού μελετήσετε τα σχετικά κείμενα, συγκρίνετε τις δύο μορφές πάλης εναντίον των κατακτητών και προσπαθήστε να φανταστείτε ποιες δυσκολίες αντιμετώπιζαν οι αγωνιστές στο βουνό ή στην πόλη. Γ. Η ζωή των ανθρώπων στην κατεχόμενη Ελλάδα. Τι προβλήματα δημιουργούσε η ζωή υπό κατοχικό καθεστώς για ένα παιδί, στα παιδιά, έναν άνδρα, μια γυναίκα; Τι μπορεί να προσδοκούσαν από την αντίσταση και το όραμα της απελευθέρωσης; |