Περιεχόμενα 1. Εκκίνηση 2. Μαθήματα |
Object Karel – Εγχειρίδιο χρήσης
1. ΕΚΚΙΝΗΣΗ
Κατά
την εκκίνηση της εφαρμογής εμφανίζεται το βασικό μενού (Εικόνα 1), με τις
εξής επιλογές:
2. ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιλέγοντας
οποιοδήποτε από τα μαθήματα – Εισαγωγή, Αντικείμενα, Κλάσεις,
Κληρονομικότητα, Πολυμορφισμός, Επικάλυψη, Δομές Επιλογής, Βρόχοι - εμφανίζεται:
3. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Στο περιβάλλον προγραμματισμού, το βασικό
παράθυρο του οποίου παρουσιάζεται στην Εικόνα 3, παρέχεται η δυνατότητα:
ενός προγράμματος.
Ανάπτυξη Προγράμματος
Η ανάπτυξη ενός
προγράμματος πραγματοποιείται χρησιμοποιώντας το μενού Εντολές (Εικόνα
3) και αλληλεπιδρώντας με το σύστημα μέσω πλαισίων διαλόγου.
Συγκεκριμένα, για την Δήλωση
κλάσης:
1.
Επιλέγουμε Δήλωση (Κλάσης-Μεθόδων) από
το μενού Εντολές, οπότε εμφανίζεται το παρακάτω παράθυρο που
φαίνεται στην Εικόνα 4. 2.
Στην καρτέλα Δήλωση Κλάσης δηλώνουμε
τη νέα κλάση χρησιμοποιώντας το πρότυπο που υπάρχει: αφού προσδιορίσουμε το
όνομα της νέας κλάσης και επιλέξουμε την γονική της κλάση, δηλώνουμε τις
μεθόδους της κλάσης πατώντας το κουμπί Δήλωση Νέας Μεθόδου. 3.
Στην καρτέλα Ορισμός Μεθόδων
ορίζουμε το σώμα των μεθόδων χρησιμοποιώντας το μενού εντολές, το οποίο
ενημερώνεται αυτόματα με τα ονόματα όλων των μεθόδων. 4.
Επιλέγουμε Αποδοχή-Επιστροφή από
το μενού Αρχείο ή πατάμε το ομώνυμο κουμπί και επιστρέφουμε στο
περιβάλλον προγραμματισμού, οπότε ενημερώνεται ο πηγαίος κώδικας και το μενού
Εντολές.
Παρατηρήσεις:
Δημιουργία
αντικειμένου (ρομπότ):
Ανάπτυξη
κυρίως προγράμματος:
Παρατηρήσεις:
1.
Επιλέγουμε την γραμμή του πηγαίου κώδικα
στην οποία θα εισαχθεί το σχόλιο. 2.
Επιλέγουμε Εισαγωγή „
Σχόλιο από το μενού Επεξεργασία. 3.
Γράφουμε το σχόλιο στο παράθυρο που
εμφανίζεται. 4.
Κλείνουμε το παράθυρο.
1.
Επιλέγουμε την γραμμή του πηγαίου κώδικα
στην οποία θα εισαχθεί η κενή γραμμή
(οι γραμμές από εκείνη τη γραμμή και κάτω μετατοπίζονται προς τα
κάτω). 2.
Επιλέγουμε Εισαγωγή „
Κενή γραμμή από το μενού Επεξεργασία.
Διόρθωση
Προγράμματος
Η διόρθωση ενός
προγράμματος πραγματοποιείται χρησιμοποιώντας το μενού Επεξεργασία,
που μας επιτρέπει να: Εισάγουμε
εντολή μεταξύ άλλων:
Διαγράψουμε
μία γραμμή (εντολή, σχόλιο, κενή γραμμή):
Διαγράψουμε
μια κλάση:
1.
Επιλέγουμε Διαγραφή }
Κλάσης από το μενού Επεξεργασία. 2.
Αν έχουμε δηλώσει περισσότερες από μία
κλάσεις, εμφανίζεται πλαίσιο διαλόγου από το οποίο επιλέγουμε το όνομα της
κλάσης που θέλουμε να διαγράψουμε. 3.
Στο πλαίσιο διαλόγου Επιβεβαίωση πατάμε
Ναι, οπότε διαγράφεται η δήλωση της κλάσης από τον πηγαίο κώδικα. Διαγράψουμε
το κυρίως πρόγραμμα:
Διορθώσουμε
μια κλάση:
1. Επιλέγουμε
Διόρθωση }
Κλάσης από το μενού Επεξεργασία οπότε
εμφανίζεται το γνωστό παράθυρο με τις καρτέλες Δήλωση Κλάσης & Ορισμός
Μεθόδων ενημερωμένες. 2. Κάνουμε
τις αλλαγές που θέλουμε μεταβαίνοντας ελεύθερα από τη μία καρτέλα στην άλλη: Η
αλλαγή του ονόματος της κλάσης, της γονικής κλάσης και των μεθόδων
γίνεται στο πρότυπο που βρίσκεται στο αριστερό μέρος της καρτέλας Δήλωση
Κλάσης. Για
την διαγραφή μιας μεθόδου (από τη δήλωση της κλάσης και ο ορισμός): 1. Επιλέγουμε
με το ποντίκι τη μέθοδο στο πλαίσιο «Η δήλωση της κλάσης». 2. Επιλέγουμε
Διαγραφή }
Γραμμής από το μενού Επεξεργασία. Για
την εισαγωγή σχολίου, κενής γραμμής και εντολής
μεταξύ άλλων στον ορισμό των μεθόδων ισχύει ότι αναφέραμε παραπάνω
για το κυρίως πρόγραμμα. Διορθώσουμε
ένα ρομπότ:
Μεταγλώττιση
Προγράμματος
Για
την μεταγλώττιση του τρέχοντος προγράμματος: 1.
Επιλέγουμε Μεταγλώττιση από το μενού Εκτέλεση. 2.
Αν δεν έχουμε αποθηκεύσει τον πηγαίο κώδικα εμφανίζεται το παράθυρο
«Αποθήκευση αρχείου πηγαίου κώδικα» προκειμένου να αποθηκεύσουμε τον πηγαίο
κώδικα. 3.
Στο κάτω μέρος του παραθύρου εμφανίζονται τα λάθη και
οι προειδοποιήσεις που τυχόν υπάρχουν στο πρόγραμμά μας.
Κάνοντας διπλό κλικ πάνω σε κάποιο μήνυμα λάθους χρωματίζεται το μήνυμα και η
γραμμή του κώδικα όπου υπάρχει το λάθος με το ίδιο χρώμα. 4.
Αν υπάρχουν λάθη θα πρέπει να τα διορθώσουμε και να μεταγλωττίσουμε
ξανά το πρόγραμμά μας προκειμένου να μπορέσουμε να εκτελέσουμε το
πρόγραμμά μας με έναν από τους διαθέσιμους τρόπους που περιγράφονται
παρακάτω. Εκτέλεση Προγράμματος
Εφόσον
ένα πρόγραμμα έχει μεταγλωττιστεί επιτυχώς μας δίνεται η δυνατότητα εκτέλεσής
του με τους εξής τρόπους: Εκτέλεση:
Επιλέγοντας
Εκτέλεση από το μενού Εκτέλεση ή
πατώντας το F6 από το πληκτρολόγιο εμφανίζεται το αποτέλεσμα
της εκτέλεσης του προγράμματος στην Κατάσταση του Κόσμου. Αν το πρόγραμμά μας
έχει κάποιο λογικό λάθος εμφανίζεται μήνυμα που εξηγεί το λάθος που
προέκυψε, διαφορετικά εμφανίζεται μήνυμα που μας ενημερώνει ότι η εκτέλεση
τελείωσε επιτυχώς. Εκτέλεση
Βήμα προς Βήμα (ελεγχόμενη από τον
χρήστη):
Επιλέγουμε
Εκτέλεση Βήμα προς Βήμα από το μενού Εκτέλεση ή
πατάμε το F8 από το πληκτρολόγιο για την εκτέλεση της επόμενης
γραμμής κώδικα. Η
τρέχουσα εντολή σηματοδοτοτείται με αλλαγή του χρώματος του υποβάθρου
της, ενώ το αποτέλεσμα της εκτέλεσής φαίνεται στην κατάσταση του κόσμου.
Επιπλέον, στο κάτω μέρος του παραθύρου αναλύεται σημασιολογικά η εντολή. Ανίχνευση:
Η
επιλογή αυτή μας παρέχει τη δυνατότητα εκτέλεσης ενός προγράμματος βήμα
προς βήμα με προκαθορισμένη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, 1.
Επιλέγουμε Ανίχνευση από το
μενού Εκτέλεση. 2.
Στο πλαίσιο διαλόγου που εμφανίζεται
επιλέγουμε την ταχύτητα της ανίχνευσης. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις ο χρήστης
μπορεί ανά πάσα στιγμή να τερματίσει την εκτέλεση επιλέγοντας Τερματισμός
Εκτέλεσης από το μενού Εκτέλεση ή πατάμε το F5. Για να εκτελέσουμε
ξανά ένα πρόγραμμα με οποιοδήποτε τρόπο πρέπει πρώτα να επιλέξουμε Επανεκκίνηση
από το μενού Εκτέλεση ή πατάμε το F7. Σε περίπτωση που δεν
προκύψει κάποιο κλείσιμο λόγω λάθος (λογικό λάθος) ο χρήστης ενημερώνεται για
τον επιτυχή τερματισμό της εκτέλεσης. Ανάκληση Προγράμματος – Κατάστασης του Κόσμου
Στο περιβάλλον
προγραμματισμού υπάρχει η δυνατότητα ανάκλησης:
1.
Επιλέγουμε Άνοιγμα αρχείου }
Πηγαίου Κώδικα – Κατάστασης του Κόσμου από το μενού
Αρχείο οπότε εμφανίζεται το παράθυρο που φαίνεται στην Εικόνα 6. 2.
Κάνουμε κλικ στο όνομα του αρχείου που
θέλουμε. 3.
Πατάμε το κουμπί Άνοιγμα, οπότε
εμφανίζεται ο πηγαίος κώδικας στο αριστερό μέρος του παραθύρου και η αρχική
κατάσταση του κόσμου δεξιά.
Αποθήκευση
Προγράμματος – Κατάστασης του Κόσμου
Στο περιβάλλον
προγραμματισμού υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης:
Αποθήκευση
Προγράμματος – Κατάστασης του Κόσμου με άλλο όνομα
Στο περιβάλλον
προγραμματισμού υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης με διαφορετικό όνομα (τα
αρχικά αρχεία εξακολουθούν να υπάρχουν με τα ονόματα που είχαν):
1.
Επιλέγουμε Αποθήκευση ως }
Πηγαίου Κώδικα – Κατάστασης του Κόσμου από το μενού
Αρχείο. 2.
Στο πλαίσιο όνομα αρχείου
γράφουμε το νέο όνομα με το οποίο θέλουμε να αποθηκευθούν ο πηγαίος κώδικας
(επέκταση kpp) και η κατάσταση του κόσμου (επέκταση wld). 3.
Πατάμε το κουμπί Αποθήκευση.
Εκτύπωση
Στο περιβάλλον
προγραμματισμού υπάρχει η δυνατότητα εκτύπωσης:
Κατάσταση του Κόσμου
Για την προσθήκη:
Για την διαγραφή:
Γραμμή των Μενού
Μενού Αρχείο
Μενού Επεξεργασία
Μενού Εκτέλεση
|