Σύντομη περιγραφή του περιεχομένουΤο παρόν σενάριο αναφέρεται στη διαμόρφωση των συνόρων της Ελλάδας. Καλύπτει την περίοδο από την ίδρυση του ελληνικού κράτους (1830) έως και την αποκρυστάλλωση των σημερινών συνόρων του (1948, επίσημη ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων).Η πορεία διαμόρφωσης των ελληνικών συνόρων γίνεται προσπάθεια να μελετηθεί από πολλές πλευρές: παράλληλα με την πολιτική-διπλωματική διάσταση, που είναι εμφανής σε πρώτο επίπεδο και μοιάζει να είναι η κύρια, γίνεται προσπάθεια να οδηγηθούν οι μαθητές στη διερεύνηση και των οικονομικών, κοινωνικών και ιδεολογικών παραμέτρων που σχετίζονται με το θέμα. Επίσης, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μελέτη του διεθνούς πολιτικού και ιδεολογικού περιβάλλοντος καθώς και στο συσχετισμό του με το υπό εξέταση θέμα. Η λογική του εκπαιδευτικού σεναρίουΟι μαθητές οργανώνονται σε ομάδες και με τη συνεργασία του καθηγητή τους αναζητούν πληροφορίες για το θέμα που τους απασχολεί. Ερευνούν στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις που είτε προτείνονται από τον καθηγητή είτε τις ανακαλύπτουν μόνοι τους. Τα μέλη των ομάδων συζητούν μεταξύ τους τις πληροφορίες που ανακαλύπτουν και τις επεξεργάζονται δίνοντάς τους τη μορφή σύντομων γραπτών κειμένων. Κατόπιν ανταλλάσσουν με τις άλλες ομάδες τις πληροφορίες που έχουν βρει.Δυνατότητες αξιοποίησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών (ΑΠΣ) και του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ)Το παρόν σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Γ΄ τάξης Γυμνασίου. Δεδομένου ότι στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) δεν υπάρχει αυτοτελής διδακτική ενότητα που να αναφέρεται στο θέμα αλλά αυτό παρουσιάζεται τμηματικά σε μεγάλο αριθμό διδακτικών ενοτήτων, το σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί προκειμένου οι μαθητές να σχηματίσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της πορείας διαμόρφωσης των συνόρων της Ελλάδας.Διδακτικοί στόχοιΟι μαθητές επιδιώκεταιως προς το μάθημα της Ιστορίας Α. Γενικοί στόχοι:
Προβλεπόμενος χρόνος1-2 διδακτικές ώρες.Αναγκαίο λογισμικόΔιαδικτυακή πλατφόρμα Ιστορίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.Ηλεκτρονικός επεξεργαστής κειμένου (Word). Πορεία διδακτικής προσέγγισης - δραστηριότητεςΠροκειμένου να εξασφαλιστεί η ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική προσέγγιση, ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά στο εργαστήριο των ηλεκτρονικών υπολογιστών.Δηλώνεται, επίσης, από την αρχή ότι η μέθοδος που έχει επιλεγεί είναι η ομαδοσυνεργατική. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες. Οργανώνονται για τον σκοπό αυτό πέντε ομάδες παιδιών, αποτελούμενες από 3-5 μαθητές. Ομάδα Α: Η ομάδα μελέτης της ελληνικής κοινωνίας.(Φύλλο Εργασίας 1 (σε μορφή doc)) Ομάδα Β: Η ομάδα ευρωπαϊκής ιστορίας.(Φύλλο Εργασίας 2 (σε μορφή doc)) Ομάδα Γ: Η ομάδα βαλκανικής ιστορίας.(Φύλλο Εργασίας 3 (σε μορφή doc)) Ομάδα Δ: Η ομάδα χάραξης των ελληνικών συνόρων κατά τον 19ο αιώνα.(Φύλλο Εργασίας 4 (σε μορφή doc)) Ομάδα Ε: Η ομάδα χάραξης των ελληνικών συνόρων κατά τον 20ο αιώνα.(Φύλλο Εργασίας 5 (σε μορφή doc)) Α. Πρόκληση ενδιαφέροντος - αφόρμηση Τα παιδιά καλούνται να αναζητήσουν, είτε στα βιβλία τους είτε στον υπολογιστή, τον χάρτη της Ελλάδας του 1830. Αλήθεια, παιδιά, η Ελλάδα του 1830 παρουσιάζει περισσότερες ομοιότητες ή περισσότερες διαφορές με τη σημερινή Ελλάδα; Η απάντηση θεωρείται αυτονόητη. Ε, λοιπόν, ας πάμε να δούμε πώς προέκυψε η σημερινή Ελλάδα. Β. Επεξεργασία του διδακτικού υλικού
Ο εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να εκπονήσουν σύντομη άσκηση (σε σχήμα) άστρου με κεντρική έννοια τον όρο Μεγάλη Ιδέα. Στη συνέχεια αξιολογεί τον βαθμό επίτευξης των ειδικών διδακτικών στόχων που είχε θέσει στην αρχή της διδακτικής προσέγγισης. Δ. Ασκήσεις - δραστηριότητες Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διαμορφώσει ένα τελικό κείμενο, που θα ενσωματώνει τις παρατηρήσεις και των άλλων παιδιών. Το κείμενο αυτό θα πρέπει να μοιραστεί την επόμενη φορά. Τα τελικά κείμενα αναρτώνται στο ταμπλό της αίθουσας διδασκαλίας πλαισιωμένα από σχετικό εικονογραφικό υλικό. Όλα τα κείμενα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του σχολείου έτσι ώστε να είναι προσβάσιμα και από το Internet. |